torsdag 18. april 2013

Kanelbrød

Siden kanel skal være betennelsesdempende og jeg har forferdelig vondt i skulderen og ryggen der betennelsen sitter, har jeg bestemt meg for å lage kanelbrød.
Kanelbrød er bare fantastisk godt, og man kan til og med putte oppi en raspet gulrot for å få den litt sunnere.

Til ett brød trenger du:
5 dl hvetemel
2,5 dl sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 1/2 ts kanel
1 ts salt
2,5 dl buttermilk (buttermilk lager du enkelt ved å røre ut en ss hvit eddik, sitronsaft/ limesaft eller eplecidereddik i melken og la den stå i et kvarter)
1 dl olje
2 egg
2 ts vaniljeessens

Slik gjør du:
1. Forvarm ovnen til 174 grader. Smør en brødform.
2. Ha alle ingrediensene i en bakebolle og bland sammen med mixer i 3 minutter til du har en glatt røre.
3. Stekes midt i ovnen i ca 50 minutter. Gjør pinnetest for å se om den er stekt. Sett brødet på en rist for å avkjøle.

Dette brødet er så populært hjemme at jeg like gjerne lager to denne gangen.

I tillegg lager jeg urtebrødet jeg skrev om i et matlagingsinnlegg for en ukes tid siden, men jeg bruker 3 ss merian og 5 hakkede hvitløksbåter i det, da hvitløk og merian også er betennelsesdempende.

Jeg skal spise meg frisk!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar